Bruk av digital teknologi vil gjøre katastrofehjelp mer effektiv
[et_pb_section admin_label=”section” transparent_background=”off” allow_player_pause=”off” inner_shadow=”off” parallax=”off” parallax_method=”off” padding_mobile=”off” make_fullwidth=”off” use_custom_width=”off” width_unit=”on” make_equal=”off” use_custom_gutter=”off”][et_pb_row admin_label=”row” make_fullwidth=”off” use_custom_width=”off” width_unit=”on” use_custom_gutter=”off” padding_mobile=”off” allow_player_pause=”off” parallax=”off” parallax_method=”off” make_equal=”off” parallax_1=”off” parallax_method_1=”off” column_padding_mobile=”on”][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text admin_label=”Tekst” background_layout=”light” text_orientation=”left” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”]
Digital teknologi, for eksempel interaktive kart, åpne databaser, sms-løsninger, apper, telehelse-tjenester eller droner, har stort potensiale for å hjelpe folk i livstruende situasjoner og gjøre de første responsgruppene mer effektive under katastrofer. La oss se litt på hvordan!
[/et_pb_text][et_pb_image admin_label=”Bilde” src=”http://akutthjelper.no/wp-content/uploads/2017/09/uvaer.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” animation=”left” sticky=”off” align=”left” force_fullwidth=”off” always_center_on_mobile=”on” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”] [/et_pb_image][et_pb_text admin_label=”Tekst” background_layout=”light” text_orientation=”left” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”]
Orkan sesongen ankom for kort tid siden Atlanterhavet med sine ødeleggende krefter
Orkaner slo har slått mot Atlanterhavskysten og Karibien hardt de siste årene. Orkanen Harvey ankom Texas i slutten av august, deb etterlot seg minst 39 døde personer og 30.000 mennesker som hadde behov for midlertidig ly etter at deres hjem var oversvømmet. Den 26. august ble 56.000 nødanrop ringt i Houston etter at stormen rammet der. Heldigvis kunne politiet redde 3.500 mennesker fra flomene i byen og de omkringliggende områdene.
Orkanen Irma brølte og raste i forrige uke i Florida og Karibien. Den ødeleggende stormen kom til statene den 10. september med kraftig regn og vind opp mot 100 km/t. Millioner av mennesker hadde allerede forlatt sine hjem. Store områder i Florida er uten strøm, og deler av byen Miami er under vann. Det store monsteret, som det ble kalt av amerikanske president Trump, kostet livene til fire personer, mens den allerede har krevd 137 liv i Karibien. Det er anslått at 1,2 millioner mennesker på øyene har blitt rammet av Irma, og det kan stige til 26 millioner etter at Irma nådde USA, ifølge Røde Kors. Ytterligere to orkaner, Jose og Katia, nærmer seg også området, det er virkelig verdt å se på hvordan digitale helsetjenester kan hjelpe mennesker i nød.
[/et_pb_text][et_pb_image admin_label=”Bilde” src=”http://akutthjelper.no/wp-content/uploads/2017/09/irma.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” animation=”left” sticky=”off” align=”left” force_fullwidth=”off” always_center_on_mobile=”on” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”] [/et_pb_image][et_pb_text admin_label=”Tekst” background_layout=”light” text_orientation=”left” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”]
Når medisinske fasiliteter, politi, brannvesen og andre akutt enheter settes ut av spill, kan digital teknologi være en svært viktig brikke som raskt kan komme til unnsetning
I tilfelle av naturkatastrofer er det enda viktigere enn normalt for oss å få kontakt med kjente og kjære, få informasjon så raskt som mulig og å finne hjelp så raskt som mulig. Orkaner skiller skiller mellom medisinske og ikke-medisinske bygninger. For eksempel har Irma og Harvey påvirket helsevesenet sterkt i orkanområdene, fra sykehuskjeder til medisinske teknologifasiliteter og deler av den farmasøytiske forsyningskjeden. Da Irma feide gjennom Jomfruøyene, rev den av taket på det eneste sykehuset på St. Thomas. Øyas nødsystem var også nede. I Houston-regionen har hele 23 sykehus evakuert sine syke pasienter, ifølge Houston Chronicle.
I en slik ekstreme situasjoner, når du ikke kan henvende seg til sykehus eller apotek på samme måte som du pleier, kan teknologien gi en hjelpende hånd. Sosiale medier, apper, åpne data, kreative og rasktvirkende programvareutviklere eller droner kan være uunnværlige partnere for mennesker i nød.
[/et_pb_text][et_pb_image admin_label=”Bilde” src=”http://akutthjelper.no/wp-content/uploads/2017/09/fireandpolice.jpg” title_text=”Brann- og politistasjoner kollapset og hovedsykehuset i St. Thomas ble påført enorm skade.” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” animation=”left” sticky=”off” align=”left” force_fullwidth=”off” always_center_on_mobile=”on” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”] [/et_pb_image][et_pb_text admin_label=”Tekst” background_layout=”light” text_orientation=”left” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”]
Teknologi giganter kan bidra til mer effektiv redning
Interaktive nettsteder, elektroniske kart og sosiale medier har et enormt potensial for å hjelpe responsgrupper til å redde strandede personer. I fremtiden bør det være svært enkelt å redde folk som er strandet i katastrofebestemte områder, og se bare hvordan Google Maps organiserer trafikken. De vet hvor brukerne er, så det kan også analysere trafikk. Selv om vi ikke er der ennå, har Google, Facebook og alle de andre teknologiske gigantene uvurderlige ressurser for å hjelpe de som har behov – og de gjør deres del i å gi en hjelpende hånd.
Søkegiganten, Google la til Texas og Houston-spesifikke varsler kombinert med SOS Alerts til kartlagene som beskriver nødtelefonnumre, avlastningsfondsbeviser, kart og andre ressurser. Videre, før orkanen Irma, viste Google Maps lukkede veier i Florida i sanntid. Som i tilfelle av tidligere livstruende hendelser, aktiverte Facebook sin Safety Check-tjeneste for både Harvey og Irma, slik at brukerne kan se om venner eller familiemedlemmer ble påvirket av katastrofen. Den gigantiske husdelingswebsiden, Airbnb, åpnet sin plattform for alle de som måtte evakueres fra deres hjem og til redningsgruppene som bidro til ofre for både Harvey og Irma.
[/et_pb_text][et_pb_image admin_label=”Bilde” src=”http://akutthjelper.no/wp-content/uploads/2017/09/HoustonTraffic.jpg” title_text=”Slik så trafikksituasjonen ut i Houston den 28. august på Google Maps” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” animation=”left” sticky=”off” align=”left” force_fullwidth=”off” always_center_on_mobile=”on” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”] [/et_pb_image][et_pb_text admin_label=”Tekst” background_layout=”light” text_orientation=”left” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”]
Interaktive kart og åpne databaser
VentureBeat rapporterte at en trio av Houston-området programvareutviklere opprettet et online redningsnettsted med tittelen Houston Harvey Rescue på under tre timer. Fantastisk prestasjon under orkanforhold! De skjønte at 911 kanskje ikke kunne håndtere alle innkommende anrop, eller det kan også være problemer i telefonens rekkevidde også. Nettstedet bidro med å gjennomføre mer enn 7.600 redningsmidler, men det serverte også organisatoriske formål: det kan angis hvem som allerede var reddet for å unngå duplikasjoner.
Houston-baserte samfunn av teknologiske fortalere og frivillige, Sketch City, bygget Texas Rescue Map for å gi informasjon om lyskilder, redningsbiler og personer som trenger å bli reddet. I det siste er nettstedet gjenoppbygget i åpen kildekodeprosjekt med tittelen Crisis Cleanup med sikte på å gjøre gjenopprettingen raskere.
Byen Houston gjorde rettidig informasjon tilgjengelig for publikum før, under og etter stormen gjennom en rekke åpne datafeed. Beboere i Houston og området kunne bruke åpne data for å spore stigende vannnivåer, se hvilke evakueringsruter som fortsatt var fordelbare, og finn i nærheten åpne Røde Kors-shelters. Jeg tror at i slike ekstraordinære situasjoner som flom eller andre katastrofer, overskrider sikkerhetsproblemene visse personvernproblemer, og i fremtiden skal vi se mange flere åpne kilder som deles og brukes til spesielle formål, som katastrofehjelp.
[/et_pb_text][et_pb_image admin_label=”Bilde” src=”http://akutthjelper.no/wp-content/uploads/2017/09/opprydninghouston.png” title_text=”Interaktivt kart over opprydningen i Houston” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” animation=”left” sticky=”off” align=”left” force_fullwidth=”off” always_center_on_mobile=”on” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”] [/et_pb_image][et_pb_text admin_label=”Tekst” background_layout=”light” text_orientation=”left” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”]
Lead meg til et trygt sted, textbot!
Et medlem av Sketch City-nettverket, utvikleren Nile Dixon, lagde en textbot for Harvey sine ofre. Telefonbrukerne behøvde bare å sende sitt postnummer til det oppgitte nummeret, og boten informerte dem om nærmeste husly. Appen Zello, hjalp frivillige respondenter til å organisere flåter av motorbåter og kanoer for å finne de som var i ferd med å fanges av det stigende vannet. Zello er i utgangspunktet en walkie-talkie i lommen. Brukerne trykker og holder en knapp for å snakke omgående med andre på radio kanaler. Med Irma Safety Check-appen kan alle se opp om deres venner og familiemedlemmer er trygge og i god behold.
Verge rapporterte at MITs Urban Risk Lab har lansert RiskMap.us, en åpen kildekodeplattform for sporing av flom i sørlige Florida. Pilotprosjektet gir oppdateringer i sanntid til borgere og beredskapsplanleggere og gir folk mulighet til å sende inn rapporter om flom og orkan via Twitter, Facebook eller Telegram. Systemet bruker en chatbot som brukerne kan sende info inn til direkte fra en av de tre sosiale media-nettstedene. Den sender brukerne en kobling som gjør at de kan laste opp sin egen plassering, vanndybden, en beskrivelse og et bilde som deretter vises på et kart. MIT håper å lage lignende kart i andre deler av USA i fremtiden og legge til flere sosiale medie plattform i tillegg. Det kan også bli en plattform for å sende ut varsler om hvor førstehjelpere befinner seg.
[/et_pb_text][et_pb_code admin_label=”Kode”]<iframe width=”560″ height=”315″ src=”https://www.youtube.com/embed/k1wXvJvq6F4″ frameborder=”0″ allowfullscreen></iframe>[/et_pb_code][et_pb_text admin_label=”Tekst” background_layout=”light” text_orientation=”left” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”]
Overlevelsesutstyr flys ut med droner
I fremtiden vil distribusjonen ved hjelp av droner i regioner som rammes av en katastrofe, være helt naturlig. I løpet av de neste 3-5 årene vil teknologi og lovverk tillate en utvidet bruk av disse små og smidige hjelperne for å levere utstyr, medisin og overlevelsesutstyr til mennesker i nød. De har allerede levert ut små hjelpepakker etter jordskjevet i Haiti i 2012. Ubemannede luftfartøyer hjelper til i humanitære operasjoner med å samle data og bilder om ødelagt infrastruktur. De har allerede startet med dette i områdene som er truffet av Harvey og Irma.
Likevel kan de være de beste til å spotte mennesker i nød. Tenk deg at huset ditt er oversvømmet, fastlinjen (hvis du har noen) ikke fungerer, du er alene og mobiltelefonen din er død. Hvordan kommer du ut? Ifølge Federal Communications Commission, har Harvey forstyrret operasjonene til minst 17 beredskapssentre og 320 mobiltårn, og det forårsaket feil for over 148.000 Internett-, TV- og telefonkunder. Hva å gjøre man i en slik situasjon? I tillegg til redningsmannskap må droner komme på banen. I Florida har flere droner vært ute over de oversvømmede områdene. I fremtiden forventer jeg at mange flere vil inkludere dette i sine operasjoner.
Vi i Safety365 arbeider med å etablere et landsdekkende nettverk av droner som skal kunne nå hele fastlands Norge i løpet av 5 minutter. Disse dronene vil ha mange forskjellige funksjoner. Vi er nå i dialog med flere aktører for å utvikle en profesjonell tjeneste på dette området og har allerede forespørsler fra flere land om å gjøre tilsvarende.
[/et_pb_text][et_pb_image admin_label=”Bilde” title_text=”Eyr leverer en plattform for digital kontakt mellom pasient og doktor – les mer på eyr.md” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” animation=”left” sticky=”off” align=”left” force_fullwidth=”off” always_center_on_mobile=”on” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid” src=”http://akutthjelper.no/wp-content/uploads/2017/09/Ad-w-Android_IOS.png”] [/et_pb_image][et_pb_text admin_label=”Tekst” background_layout=”light” text_orientation=”left” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”]
Få diagnose via telefonen
Når sykehusene er overfylte eller i kriseberedskap som følge av katastrofer, og ankomsten av medisinsk hjelp er forsinket på grunn av værforhold eller organisatoriske problemer, kommer telehelse-selskapene inn i bildet.
Da Harvey og Irma slo til på Atlanterhavskysten og i Karibien, tilbød mange selskap som jobber i telehelse bransjen sin hjelp. Florida-baserte MDLive, tilbød Doctor on Demand med gratis telehelse konsultasjoner, mens Boston-baserte American Well tilbød gratis telehelse konsultasjoner med psykologisk rådgivning og medisinske konsultasjoner, og Palo Alto, California-baserte HealthTap, ga berørte individer en uke med online eller mobil virtuelle konsultasjoner uten kostnad. Jeg håper at telehelsetjenester i fremtiden vil bli gjort tilgjengelig for alle i slike krisesituasjoner slik at man kan la medisinsk personell håndtere dette uten at pasientene må komme på legekontoret.
Her vi sitter i Medical Growth House i Forskningsparken i Oslo er det spesielt ett selskap jeg kan nevne som har kommet langt og det er EYR. De leverer en plattform for telehelse som er kommet svært langt. Vi skal de kommende ukene se på muligheten for å integrere deres løsning inn i vårt konsept. Du kan lese mer om de på www.eyr.md.
Et annet selskap som sitter her er Hjemmelegene. Det finnes også andre løsninger hvor du kan få tilgang til legen både online og på hjemmebesøk. Kina har kommet langt på dette området. Nylig hadde vi besøk av en større delegasjon hvor det ble fortalt at de gjorde over 15.000 hjemmebesøk daglig og over 100.000 online konsultasjoner daglig. Dette var bare på ett sykehus.
[/et_pb_text][et_pb_image admin_label=”Bilde” src=”http://akutthjelper.no/wp-content/uploads/2017/09/Future-of-Disaster-Relief.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” animation=”left” sticky=”off” align=”left” force_fullwidth=”off” always_center_on_mobile=”on” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”] [/et_pb_image][et_pb_text admin_label=”Tekst” background_layout=”light” text_orientation=”left” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”]
Katastrofehjelp i fremtiden
Fremtiden for katastrofehjelp vil inneholde mye mer interaktive kart, åpne databaser og droner. Jeg håper personlig at helseteknologibedriftene nå ser muligheten til å arbeide i sammen og ikke på hver sin tue – i hvert fall i tilfelle av naturkatastrofer. I stedet for å lage mange forskjellige interaktive kart, åpne databaser og programmer, bør de strebe etter å ha en plattform. Det vil lette åpenheten, unngå dupliseringer og gjøre redningene mye mer effektive. Samsung har blant annet utviklet en skybasert plattform som er svært spennende og som vi følger med på.
Telehelseselskapene kan tilby verdifulle tjenester til katastrofofre på tvers av land og landegrenser, men i de fleste tilfeller må redningsmannskap være på katastrofestedet for å redde folk. I slike tilfeller vil bærbare diagnostiske enheter være uvurderlige i fremtiden. Disse gadgets kan til og med brukes av personer uten medisinsk bakgrunn for helsevurdering. Å gi pasientene pleie er også fornuftig ut fra det perspektivet at noen ganger kan bare den skadde flyttes til et sykehus på tungvindte måter. Dronene til Griff Aviation er her geniale. De digitale enhetene som gir raske målinger, vil gi førstehjelperne nokså nøyaktig svar raskt når de skal hjelpe mennesker. Her kommer det fremover mange svært spennende personlige enheter på markedet og vi følger godt med.
Forhåpentligvis, om få år, vil 3D-skrivere kunne hjelpe sykehus med å takle det økende behovet for medisinske deler, fingerskinner og annet generelt medisinsk utstyr, særlig ved katastrofer. I det mest futuristiske scenariet kunne gedigne algoritmer pløye gjennom enorme datasett, som kommer fra interaktive kart og meldinger i sosiale medier, i sanntid for å finne de som trenger hjelpen aller mest.
Det er svært spennende å se hva fremtiden bringer!!!
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]